Menopauza a sexualita

Menopauza a sexualita

Počas obdobia menopauzy môžete pociťovať zmeny vo vašom sexuálnom živote. Niektoré ženy tvrdia, že majú z pohlavného styku väčšie potešenie, iné zas, že naň myslia oveľa menej a veľmi si ho neužívajú. Nízke hladiny hormónov po menopauze spôsobujú, že vaginálne tkanivo sa stáva tenším a suchším. Pre tieto symptómy však existuje liečba.

Aké následky bude mať menopauza na môj sexuálny život?

Menopauza môže zaviniť zmeny vo vašom sexuálnom živote. Niekedy si však žiadne zmeny nemusíte všimnúť. Môže nastať nasledovné:

  • Nižšie hladiny hormónov môžu spôsobiť, že vaginálne tkanivo sa stane tenším a suchším. Tento stav sa nazýva vaginálna atrofia a jeho dôsledkom môže byť nepohodlný, bolestivý pohlavný styk.
  • Nižšie hladiny hormónov môžu znížiť váš sexuálny apetít. Môže trvať dlhšie, kým sa vzrušíte.
  • Spánok vám môže narúšať nočné potenie.
  • Emocionálne zmeny môžu spôsobiť, že sa budete cítiť podráždene a v strese.

Mať s pribúdajúcim vekom menej sexuálneho záujmu nie je zdravotný problém, ktorý by vyžadoval liečbu. Pokiaľ vás však trápia zmeny v sexuálnom zdraví, porozprávajte sa so svojim lekárom o možných typoch liečby (napr. liečba na zmiernenie vaginálnej suchosti).

Ako môžem zlepšiť svoje sexuálne zdravie pred a po menopauze?

Môžete urobiť niekoľko krokov k tomu, aby sa vaše sexuálne zdravie počas perimenopauzy a po menopauze zlepšilo.

  • Buďte aktívna. Fyzická aktivita zvyšuje hladinu energie, zlepšuje náladu a tvaruje telo. Všetky tieto faktory môžu podporiť váš sexuálny život.
  • Nefajčite. Fajčenie cigariet redukuje prietok krvi do vagíny a znižuje účinky estrogénu, kvôli čomu môže byť pre vás náročnejšie vzrušiť sa.
  • Vyhýbajte sa drogám a alkoholu. Môžu spomaľovať reakcie tela.
  • Majte pohlavný styk častejšie. Pravidelný pohlavný styk zvyšuje prietok krvi do vagíny a pomáha udržiavať tkanivo zdravé
  • Počas pohlavného styku si doprajte čas na vzrušenie. Vlhkosť spôsobená vzrušením chráni tkanivo a robí pohlavný styk pohodlným.
  • Trénujte cviky na panvové dno. Tieto cvičenia zvyšujú prietok krvi do vagíny a posilňujú svaly aktívne počas orgazmu.
  • Vyhýbajte sa produktom, ktoré dráždia vašu vagínu. Podráždenie môžu spôsobiť bublinkové kúpele či silné mydlá. Ak pociťujete vaginálne svrbenie alebo dráždenie, navštívte svojho lekára. Môže sa jednať o infekciu.
  • Ak vás trápi nedostatok sexuálneho záujmu, porozprávajte sa so svojím lekárom alebo zdravotnou sestrou o produktoch, ktoré zvyšujú sexuálny apetít. Niektoré ženy skúšajú tabletky alebo krémy, ktoré obsahujú mužský hormón testosterón. Správa potravín a liečiv (FDA) však tieto produkty ako podporu ženského sexuálneho apetítu nepodporuje. Na liečbu odporúča napríklad flibanserín. Počas užívania flibanserínu nesmiete požívať alkohol, nakoľko by to mohlo vyvolať závažné riziká spojené s nízkym krvným tlakom alebo stratou vedomia. Flibanserín môže zvýšiť počet vašich uspokojivých sexuálnych zážitkov o jedenkrát za 1-2 mesiace. O výhodách a rizikách užívania liekov sa porozprávajte so svojím doktorom.

Ako môžem liečiť vaginálnu suchosť po menopauze?

Pri vaginálnej suchosti, ktorá počas pohlavného styku spôsobuje mierne nepohodlie:

  • Počas pohlavného styku používajte voľno predajný vaginálny lubrikant na báze vody.
  • Na zvýšenie vlhkosti vyskúšajte voľno predajný vaginálny zvlhčovač. Je možné, že ho budete potrebovať používať každých pár dní.

Pri závažnejšej vaginálnej suchosti vám doktor môže predpísať krémy/lieky, ktoré sa pre zvýšenie vlhkosti a vzrušenia vkladajú do vagíny. Môže sa jednať o:

  • Vaginálny krém s estrogénom.
  • Vaginálne tabletky alebo krúžky s estrogénom, ktoré sa vkladajú do vagíny.
  • Nehormonálny liek zvaný ospemifén.

Aby ste zistili, ktorá liečba je pre vás najvhodnejšia, prediskutujte s lekárom vaše symptómy a zdravotný stav.

Ako sa môžem so svojim partnerom porozprávať o pohlavnom styku po menopauze?

Rozprávanie sa s partnerom o podobných záležitostiach môže posilniť váš vzťah. Starnutie a chronické zdravotné problémy ako srdcové choroby alebo cukrovka môžu ovplyvniť váš sexuálny život. Medzi možné témy diskusie patrí:

  • Čo je príjemné a čo nie
  • Kedy sa cítite uvoľnene
  • Ktoré pozície sú pohodlné
  • Či potrebujete viac času na vzrušenie, než predtým
  • Vaše znepokojenie vyplývajúce zo zmien na tele
  • Spôsoby, vďaka ktorým si môžete užiť fyzické spojenie aj mimo vaginálneho styku (napr. orálny pohlavný styk alebo masáž)

Pokiaľ vás trápia zmeny v sexuálnom živote, môžete taktiež zvážiť individuálnu či partnerskú návštevu terapeuta alebo sexuológa.

Musím mať aj po menopauze chránený pohlavný styk?

Áno, ak nie ste v monogamnom vzťahu, tak aj po menopauze musíte používať prezervatívy. V monogamnom vzťahu máte pohlavný styk len vy a váš partner navzájom. Taktiež by ste pred pohlavným stykom bez prezervatívov mali byť otestovaní na sexuálne prenosné infekcie (STIs alebo STDs).

Počas pohlavného styku sú prezervatívy najlepším spôsobom prevencie sexuálne prenosných infekcií. Keďže prenos infekcií nezáleží na mužskej ejakulácii, uistite sa, že prezervatív nasadíte ešte predtým, než sa pohlavný úd dotkne vagíny, úst alebo konečníka. Po menopauze existuje väčšia pravdepodobnosť, že sa pri nechránenom pohlavnom styku nakazíte nejakou infekciou. Po menopauze je taktiež častejšia vaginálna suchosť a dráždenie, ktoré môžu zapríčiniť vznik malých raniek náchylných na infekcie.

Autor: Dáša - Menštruačný-kalendár.sk
Dátum vytvorenia:
Dátum poslednej úpravy: 09.09.2018
Zdroj: https://www.womenshealth.gov/menopause/m...

Pomôž svojim kamarátkam!

Výpočet menštruácie a ovulácie

Zisti o koľko dní ti príde menštruácia a kedy začneš ovulovať.

menštruačný kalendár