Predmenštruačný syndróm (PMS)

Predmenštruačný syndróm (PMS)

Predmenštruačný syndróm (PMS) je súbor symptómov, ktoré ženy pociťujú 1-2 týždne pred začiatkom menštruácie . Viac než 90% žien tvrdí, že zažívajú predmenštruačné symptómy ako nadúvanie, bolesti hlavy a náladovosť. Niektoré ženy môžu pociťovať tieto symptómy tak intenzívne, že vynechajú deň v škole alebo práci. Iné ženy nie sú drobnými príznakmi podobne obmedzované. V priemere PMS najviac postihuje ženy okolo 30. roku života. Váš doktor vám môže poradiť, ako zmierniť nepríjemné príznaky.

Čo je to predmenštruačný syndróm (PMS)?

Predmenštruačný syndróm je skupina emocionálnych a fyzických príznakov, ktoré ženy dostávajú po ovulácii a pred začiatkom menštruácie. Vedci si myslia, že PMS nastáva po ovulácii preto, lebo hodnoty hormónov estrogénu a progesterónu dramaticky klesnú (pokiaľ žena neotehotnie). Predmenštruačný syndróm sa stratí po začiatku menštruácie , kedy hladina hormónov začne opäť stúpať.

Niektoré ženy dostanú menštruáciu bez predmenštruačných príznakov, prípadne ich pociťujú len veľmi mierne. Pre iné ženy môžu byť predmenštruačné syndrómy také silné, že ich obmedzujú v každodenných aktivitách, ako napr. v chodení do práce či do školy. Závažné PMS príznaky môžu byť znakom predmenštruačnej dysforickej poruchy (PMDD). PMS nadobro odídu keď žena nemá menštruáciu, napr. po menopauze. Po tehotenstve sa PMS môžu navrátiť, môžu sa však vyskytnúť v inej podobe než predtým.

Mení sa predmenštruačný syndróm (PMS) vekom?

Áno. Symptómy PMS sa môžu zhoršiť okolo neskoršieho 30. a 40. roku, kedy sa žena dostáva do perimenopauzy, prechodu k menopauze.

Platí to najmä pre ženy, ktorých nálady sú citlivé na zmeny hladín hormónov počas menštruačného cyklu. Keď telo prechádza do menopauzy, taktiež zažíva dramatické a nepredvídateľné zmeny v hormónoch. Preto môžete pociťovať rovnaké zmeny nálad ako predtým, no môžu sa aj zhoršiť.

PMS sa skončí po menopauze, keď viac žena nemá menštruáciu.

Aké sú symptómy predmenštruačného syndrómu (PMS)?

Symptómy PMS môžu byť pre každú ženu iné. Môžete pociťovať fyzické symptómy, ako nadúvanie či plynatosť, alebo emočné symptómy, ako smútok. Vaše symptómy sa taktiež môžu počas života meniť.

Fyzické symptómy PMS zahŕňajú:

  • Opuchnuté alebo citlivé prsia
  • Zápcha alebo hnačka
  • Nadúvanie alebo plynatosť
  • Kŕče
  • Bolesti hlavy
  • Nemotornosť, nešikovnosť
  • Znížená tolerancia na svetlo alebo hluk

Emočné alebo psychické symptómy PMS zahŕňajú:

  • Podráždenosť a nevraživé správanie
  • Únava
  • Problémy so spánkom
  • Zmena v stravovaní, zmeny v apetíte
  • Napätie a úzkosť
  • Depresia, smútok, plačlivosť
  • Náladovosť
  • Nezáujem o pohlavný život

Pokiaľ vám symptómy prekážajú a ovplyvňujú váš každodenný život, porozprávajte sa so svojim lekárom.

Čo spôsobuje predmenštruačný syndróm (PMS)?

Príčiny PMS nie sú jasné, ale môže byť zapojených niekoľko faktorov. Dôležitou príčinou sa zdajú byť zmeny hormónov v priebehu menštruačného cyklu. Tieto meniace sa hladiny hormónov môžu ovplyvniť niektoré ženy viac než iné.

Ako je predmenštruačný syndróm (PMS) diagnostikovaný?

Neexistuje jediný test na diagnostikovanie PMS. Doktor s vami prediskutuje vaše symptómy, a takisto sa bude pýtať na to, ako veľmi ovplyvňujú váš život.

Pravdepodobne trpíte PMS, ak máte príznaky, ktoré:

  • Pociťujete 5 dní pred menštruáciou aspoň 3 menštruačné cykly za sebou
  • Zmiznú do štyroch dní po začiatku menštruácie
  • Obmedzujú vykonávanie denných aktivít a aktivít, ktoré máte radi

Pár mesiacov si značte, aké PMS symptómy pociťujete a aké sú závažné. Zaznamenávajte si svoje príznaky do menštruačného kalendára alebo mobilnej aplikácie. Nezabudnite si tieto informácie zobrať so sebou, keď pôjdete navštíviť lekára.

Ako predmenštruačný syndróm (PMS) ovplyvňuje iné zdravotné problémy?

Asi polovica žien, ktorá potrebuje uvoľnenie PMS symptómov trpí aj iným zdravotným problémom, ktorý sa pred menštruáciou môže zhoršiť. Tieto zdravotné problémy s PMS zdieľajú mnoho príznakov a zahŕňajú:

  • Depresie a úzkosti. Tieto poruchy sú najbežnejšie, ktoré sa prekrývajú s predmenštruačným syndrómom. Ich symptómy sú podobné ako u PMS a pred / počas menštruácie sa môžu zhoršiť.
  • Myalgická encefalomyelitída / Chronický únavový syndróm (ME/CFS). Niektoré ženy tvrdia, že ich príznaky sa pred menštruáciou zhoršia. Prieskumy taktiež dokazujú, že ženy trpiace ME/CFS môžu byť náchylnejšie na silné krvácanie alebo predčasnú menopauzu.
  • Syndróm dráždivého čreva (IBS). IBS spôsobuje kŕče, nadúvanie a vetry. Príznaky IBS sa môžu zhoršiť pred menštruáciou.
  • Syndróm bolestivého mechúra. Ženy s týmto syndrómom sú počas menštruácie náchylnejšie na kŕče.

PMS môže taktiež zhoršiť zdravotné problémy ako astmu, alergie, či migrény.

Ako si doma môžem zmierniť bolesť prameniacu z predmenštruačného syndrómu (PMS)?

Nielenže vám tieto tipy môžu pomôcť zmierniť PMS bolesť, vďaka nim sa stanete vo všeobecnosti zdravšími:

  • Počas mesiaca si doprajte pravidelnú fyzickú aktivitu. Cvičenie môže pomôcť proti depresii či slabej koncentrácii.
  • Po väčšinu času si vyberajte zdravé jedlá. Vyhýbanie sa jedlám a nápojom s obsahom kofeínu, soli a cukru 2 týždne pred menštruáciou môže zmierniť vaše PMS symptómy.
  • Doprajte si viac spánku. Snažte sa spať aspoň 8 hodín denne. Nedostatok spánku je spojený s depresiou a úzkosťou, a môže zhoršiť vaše PMS symptómy, napr. náladovosť.
  • Nájdite zdravé spôsoby, ako sa vysporiadať so stresom. Rozprávajte sa so svojimi priateľmi alebo si píšte denník. Niektorým ženám pomáha aj joga, meditácia alebo masáže.
  • Nefajčite. Jedna veľká štúdia ukázala, že ženy, ktoré fajčia, prežívajú väčšie a silnejšie symptómy PMS, než ženy, ktoré nefajčia.

Mala by som na liečbu PMS symptómov brať vitamíny a minerály?

Možno. Štúdie ukazujú, že niektoré vitamíny a minerály môžu zlepšiť PMS symptómy. Správa potravín a liečiv (FDA) však nereguluje vitamíny, minerály a bylinkové prípravky tak, ako reguluje lieky. Predtým než začnete niečo užívať, prediskutujte to so svojim lekárom.

Štúdie zistili výhody v nasledujúcich látkach:

  • Vápnik. Štúdie dokazujú, že vápnik dokáže zmierniť PMS symptómy, akými sú napr. únava, nadmerná chuť do jedla či depresie. Vápnik môžete nájsť v potravinách akými sú mlieko, syr či jogurt. Potraviny ako pomarančový džús, obilniny a chlieb majú vápnik pridaný. Existujú aj doplnky vápnika.
  • Vitamín B6. Vitamín B6 môže pomôcť s PMS symptómami, ako napr. náladovosťou, podráždenosťou, zábudlivosťou, nadúvaním či úzkosťou. Môžeme ho nájsť v rybách, hydine, zemiakoch, ovocí (okrem citrusového ovocia) a obohatených obilninách. Môžete ho užívať aj ako doplnok stravy.

Štúdie zistili rôzne výsledky o nasledujúcich látkach:

  • Horčík. Magnézium môže pomôcť zmierniť niektoré PMS symptómy, napr. migrény. Pokiaľ mávate menštruačné migrény, porozprávajte sa so svojim lekárom, či potrebujete viac horčíka. Horčík môžeme nájsť v zelenej listovej zelenine, napr. špenáte, taktiež v orieškoch, celozrnných potravinách a obohatených obilninách. Môžete ho brať aj ako doplnok.
  • Polynenasýtené mastné kyseliny (omega-3 a omega-6). Štúdie dokazujú, že konzumácia doplnkov obsahujúcich 1-2g polynenasýtených mastných kyselín môže pomôcť zmierniť kŕče a iné PMS symptómy. Dobrými zdrojmi sú napr. ľanové semienka, oriešky, ryby a zelená listová zelenina.

Aká doplnková alebo alternatívna liečba mi môže pomôcť pri zmiernení bolesti symptómov PMS?

Niektoré ženy tvrdia, že im bolesti pomáha zmierniť joga alebo meditácia. Iné používajú bylinné doplnky. Predtým, než začnete nejaké doplnky užívať, porozprávajte sa o tom so svojim lekárom. Môžu reagovať s inými liekmi, ktoré užívate, čo môže spôsobiť ich nefunkčnosť alebo vyvolať nebezpečné vedľajšie účinky.

Štúdie sa líšia, niektoré ukazujú, že zmierniť bolesť dokážu nižšie uvedené bylinky, iné to nedokazujú. Mnoho bylinných doplnkov by sa nemalo užívať s inými liekmi. Ženy sa často obracajú na niektoré z nasledujúcich byliniek:

  • Ploštičník strapcovitý. Podzemné stonky alebo korene sú používané čerstvé alebo sušené do čajov, kapsúl, tabletiek alebo tekutých extraktov. Ploštičník najčastejšie používajú ženy v menopauze, môže sa ale užívať aj počas PMS.
  • Vitex jahňací. Sušený a zrelý je používaný do tekutých extraktov alebo piluliek, ktoré niektoré ženy užívajú na zmiernenie príznakov PMS. Ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu alebo hormonálnu terapiu počas menopauzy by túto bylinu mali vynechať.
  • Večerný pupalkový olej. Olej pochádza z rastlinných semien a je spracovaný do kapsúl. Niektoré ženy tvrdia, že pomáha zmierniť PMS symptómy, názory štúdií sa však líšia.
Autor: Dáša - Menštruačný-kalendár.sk
Dátum vytvorenia:
Dátum poslednej úpravy: 23.02.2018
Zdroj: https://www.womenshealth.gov/menstrual-c...

Pomôž svojim kamarátkam!

Výpočet menštruácie a ovulácie

Zisti o koľko dní ti príde menštruácia a kedy začneš ovulovať.

menštruačný kalendár