Menopauza a vaše zdravie

Menopauza a vaše zdravie

Zmeny na vašom tele v období menopauzy so sebou prinášajú riziko niektorých zdravotných problémov. Nízke hodnoty hormónu estrogénu a ďalšie zmeny spojené so starnutím (napr. naberanie váhy) môžu zvýšiť pravdepodobnosť srdcových chorôb, mŕtvice, či osteoporózy.

Ako menopauza ovplyvní moje zdravie?

Po menopauze vaječníky produkujú len veľmi malé množstvo estrogénu. Ženy, ktoré teda prešli menopauzou majú veľmi nízke hodnoty tohto hormónu. Nízke hodnoty estrogénu a progesterónu môžu zvýšiť riziko niektorých zdravotných problémov po menopauze. Iné problémy sa môžu objaviť prirodzene, starnutím.

Príkladmi bežných zdravotných problémov po menopauze sú:

  • Srdcové choroby. Ženy sú pred 55. rokom života vo všeobecnosti menej náchylné na srdcové choroby, než muži. Estrogén pomáha zachovávať cievy uvoľnené, otvorené a udržiava správnu rovnováhu medzi dobrým a zlým cholesterolom. Bez estrogénu sa cholesterol môže začať hromadiť na stenách tepny vedúcej do srdca. Do 70. roku života je už u žien riziko srdcových chorôb rovnaké ako u mužov.
  • Mŕtvica. Po 55. roku života sa riziko mŕtvice každých 10 rokov zdvojnásobuje. Nízke hodnoty hormónu estrogénu môžu hrať svoju rolu pri hromadení cholesterolu na stenách tepien vedúcich do mozgu.
  • Osteoporóza. Málo hormónu estrogénu po menopauze spôsobuje, že kostná hmota ubúda oveľa rýchlejšie než predtým a narastá riziko vzniku osteoporózy. Osteoporóza je zdravotný problém, kedy sa kosti stávajú krehkými a slabými, v dôsledku čoho sa ľahko lámu. Nedávna veľká štúdia dokázala, že ženy, ktoré počas menopauzy zažívajú závažné návaly horúčavy a nočné potenie, majú menej kostnej hmoty a vyššie riziko zlomeniny bedra, než ženy bez ťažkých symptómov.
  • Otrava olovom. Olovo, ktorému ste počas života vystavení sa ukladá v kostiach. Pretože sa kosti po menopauze oveľa rýchlejšie rozpadajú, je pravdepodobnejšie, že sa olovo uvoľní do krvi. Staršie ženy môžu mať hodnoty olova v krvi až o 30% vyššie než pred menopauzou. To zas zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku a aterosklerózy (niekedy nazývaná aj tuhnutie ciev). Olovo v krvi môže spôsobiť aj to, že obličky nebudú pracovať správne. Taktiež môže zapríčiniť symptómy podobné demencii, chorobe ovplyvňujúcej pamäť a schopnosť myslieť.
  • Močová inkontinencia. Asi polovica žien má po menopauze problémy s udržiavaním moču. Nízke hodnoty hormónu estrogénu môžu oslabiť močovú rúru. Prečítajte si viac o liečbe močovej inkontinencie.
  • Ústne problémy. Po menopauze sa častejšie vyskytuje zubný kaz a suchosť v ústach. Prečítajte si viac o zdraví ústnej dutiny.

Pomáha hormonálna terapia počas menopauzy v prevencii proti týmto zdravotným problémom?

Nie. Hormonálna terapia počas menopauzy je liečba, ktorá má pomôcť zmierniť symptómy , ako napr. návaly horúčavy alebo vaginálnu suchosť. Táto terapia môže v skutočnosti zvýšiť riziko vzniku krvných zrazenín, mŕtvice alebo niektorých typov rakoviny. Určite nepomáha v prevencii proti srdcovým chorobám alebo demencii. Prečítajte si viac o hormonálnej terapii počas menopauzy.

Aké vyšetrenia potrebujem po menopauze?

Všetky ženy potrebujú počas života pravidelné prehliadky a vyšetrenia. Patria sem:

  • Pravidelná mamografia medzi 50. a 75. rokom života.
  • Pravidelný Pap test, aj po menopauze. Mali by ste si robiť HPV test a Pap test spolu každých 5 rokov, až kým nemáte 65 rokov a tri čisté testy v rade.
  • Pravidelné meranie výšky, za účelom zistenia úbytku váhy, ktorý vyplýva z úbytku kostnej hmoty.
  • Krvné, močové a iné testy na kontrolu cukrovky a srdcových ochorení.
  • Testy na krvný tlak, cholesterol a akékoľvek iné vyšetrenia, ktoré odporúča lekár.

Spýtajte sa lekára na očkovanie proti chrípke a iné vakcinácie. Okrem chrípky sú dostupné vakcíny na pneumóniu, pásový opar a iné ochorenia.

V závislosti od vášho zdravia vám môže doktor alebo zdravotná sestra odporučiť aj iné vyšetrenia. Pre niektoré konkrétne ochorenia budete musieť navštíviť špecialistov (napr. urológa v prípade močovej inkontinencie).

Ako môžem počas menopauzy a po menopauze ostať zdravá?

Existuje viacero dôležitých krokov, ktoré by ste pre udržanie zdravia v menopauze mali podstúpiť:

  • Prestaňte fajčiť. Je to najdôležitejší krok, ktorý môžete pre zlepšenie zdravia spraviť. Fajčenie je škodlivé v mnohých smeroch, vrátane narúšania vašich kostí a spôsobovania srdcových chorôb, či až dvanástich typov rakoviny. Taktiež sa vyhýbajte pasívnemu fajčeniu (vdychovaniu dymu) a pokiaľ je to nutné, vyhľadajte pomoc.
  • Buďte aktívna. Jednou z najužitočnejších ciest k lepšiemu zdraviu je vykonávanie fyzickej aktivity aspoň 30 minút po väčšinu dní v týždni. Fyzická aktivita zlepšuje stav kostí, srdca, či nálady a vôbec nemusí byť komplikovaná. Aj rezká chôdza či vykonávanie domácich prác môže byť zdraviu prospešné. Porozprávajte sa so svojím lekárom o tom, ktorý typ fyzickej aktivity by vám mohol najviac vyhovovať.
  • Snažte sa docieliť:
    • Vykonávanie aerobickej fyzickej aktivity aspoň 2 hodiny a 30 minút týždenne alebo energickej aerobickej aktivity aspoň 1 hodinu a 15 minút týždenne alebo kombinácie týchto aktivít.
    • Vykonávanie cvičení na posilnenie svalov aspoň dva dni do týždňa.
  • Dobre sa stravujte. Prijímanie vitamínov, minerálov, vlákniny a iných živín je rovnako dôležité, ako keď ste boli mladá. Staršie ženy však zvyčajne na energiu potrebujú menej kalórií.
  • Porozprávajte sa so svojím lekárom o doplnkoch stravy.
    • Ženy staršie ako 50. rokov potrebujú denne 2,4 mikrogramu vitamínu B12 a 1,5 miligramu vitamínu B6. Ak potrebujete doplnok stravy, porozprávajte sa so svojím lekárom.
    • Aby sa udržali kosti zdravé, po menopauze musí byť navýšený príjem vápnika. Doktori odporúčajú, aby ženy staršie ako 51. rokov denne prijímali 1,200 miligramov vápnika. Pre zdravie kostí je dôležitý aj vitamín D. Doktori odporúčajú, aby ženy vo veku 51 až 70 rokov denne užívali vitamín D v množstve 600 medzinárodných jednotiek (IU) a ženy staršie ako 71. rokov 800 IU vitamínu D denne.
  • Praktizujte bezpečný pohlavný styk. Po menopauze nemôžete otehotnieť, no stále sa môžete nakaziť sexuálne prenosnými infekciami (STIs alebo STDs). Počas pohlavného styku je najlepšou prevenciou voči infekciám prezervatív. Po menopauze môže byť vagína taktiež suchšia a tenšia, preto sa na nej môžu vytvoriť drobné ranky náchylné na infekcie. Prečítajte si viac o sexuálne prenosných chorobách.

Naberiem po menopauze na váhe?

Možno. Mnoho žien naberie po menopauze v priemere 2-3 kilá. Svoju rolu môžu pri náraste hmotnosti hrať nízke hodnoty hormónu estrogénu. Nárast hmotnosti môže byť však spôsobený aj tým, že starnutím sa spomaľuje metabolizmus. Taktiež sa možno nebudete stravovať tak zdravo a nedostanete toľko fyzickej aktivity, ako keď ste boli mladšia. Starnutím sa stráca aj svalová hmota (svaly spaľujú viac kalórií, než akékoľvek iné tkanivá v tele).

Nárast hmotnosti zvyšuje riziko vzniku vysokého krvného tlaku či cholesterolu, cukrovky, infarktu a mŕtvice. Ak trpíte obezitou, ste neaktívna a nestravujete sa zdravo, riziko je o to vyššie

Ak máte nadváhu alebo obezitu, tak najlepším spôsobom ako schudnúť je prijímať menej kalórií. Pre zdravie je samozrejme dôležité aj cvičenie alebo fyzická aktivita, to však skôr zabraňuje nárastu váhy (než pomáha úbytku váhy). Vedci sa domnievajú, že to tak môže byť, pretože ľudia, ktorí sú viac fyzicky aktívni sú vo všeobecnosti aj hladnejší. Najlepším spôsobom, ako si udržať zdravú hmotnosť je zdravo sa stravovať a aspoň 30 minút po väčšinu dní v týždni vykonávať fyzickú aktivitu.

Autor: Dáša - Menštruačný-kalendár.sk
Dátum vytvorenia:
Dátum poslednej úpravy: 09.09.2018
Zdroj: https://www.womenshealth.gov/menopause/m...

Pomôž svojim kamarátkam!

Výpočet menštruácie a ovulácie

Zisti o koľko dní ti príde menštruácia a kedy začneš ovulovať.

menštruačný kalendár