Symptómy menopauzy a ich liečba

Symptómy menopauzy a ich liečba

Počas prechodu do menopauzy sa menia hodnoty hormónov, čo môže výrazne ovplyvniť váš menštruačný cyklus a spôsobovať symptómy ako návaly horúčavy, či problémy so spánkom. Približovaním sa k menopauze môžete pociťovať aj iné symptómy, napríklad bolesť počas pohlavného styku, problémy s močením, či nepravidelnú menštruáciu. O svojich symptómoch by ste sa mali porozprávať s lekárom. Liečba vám môže pomôcť symptómy zmierniť.

Návaly horúčavy

Návaly horúčavy sú najčastejším symptómom počas menopauzy. Prežívajú ich až tri zo štyroch žien. Niektoré ženy dokonca dostávajú návaly horúčavy ešte pred menopauzou, počas menštruácie.

Návaly horúčavy sú náhle pocity tepla objavujúce sa v hornej časti tela. Môže vám z nich očervenieť hlava a krk. Taktiež sa vám môžu na rukách, chrbte a hrudi objaviť červené škvrny. Počas návalov horúčav sa môžete potiť a po ich ústupe pociťovať chlad. Niektoré ženy dokonca uvádzajú, že návaly chladu ich trápia viac, než návaly tepla.

Návaly horúčav sa najčastejšie u žien vyskytujú rok pred zastavením menštruácie a rok po zastavení menštruácie. Nedávne štúdie ale dokázali, že tieto symptómy môžu pretrvávať až 14 rokov po menopauze. Vedci a lekári však nevedia presne určiť, prečo sú počas menopauzy návaly horúčav také časté. Existujú lieky, ktoré pomáhajú v ich prevencii a taktiež spôsoby, ktorými si môžete pomôcť, keď už sa nával horúčavy dostaví.

Čo môžete robiť?

  • Zvážte používanie hormónov. Ak ešte máte menštruáciu, spýtajte sa doktora na hormonálnu antikoncepciu v nízkych dávkach. Môže pomôcť zmierniť symptómy. Ženám v menopauze pomáha návaly horúčavy a nočné potenie zmierniť hormonálna terapia. Táto terapia však so sebou nesie isté riziká. Pokiaľ sa pre ňu rozhodnete, užívajte lieky v čo najmenšom množstve a čo najkratšie to bude možné.
  • Zvážte iné lieky. Ak pre vás hormonálna liečba nie je správnym krokom, porozprávajte sa s doktorom o predpisových liekoch určených na iné zdravotné problémy. Určité lieky na depresiu, epilepsiu alebo krvný tlak vám môžu s návalmi horúčavy pomôcť aj v prípade, že tieto zdravotné problémy nemáte.
  • Návaly horúčav si zaznamenávajte. Zapisujte si, čo ich spúšťa a snažte sa týmto faktorom vyhýbať. Medzi časté spúšťače patria korenisté jedlá, alkohol, kofeín, stres alebo pobyt na horúcich miestach.
  • Pite studenú vodu. Vždy keď budete cítiť, že sa nával horúčavy blíži, majte po ruke studenú vodu.
  • Vyzlečte si časť oblečenia. Obliekajte si preto čo najviac vrstiev.
  • Používajte ventilátor. Ventilátor si môžete zapnúť napríklad v noci ku posteli alebo v práci.
  • Zhlboka dýchajte. Keď sa dostaví nával tepla, snažte sa dýchať pomaly a zhlboka. Takéto dýchanie vášmu telu signalizuje, že sa má uvoľniť a upokojiť, a tým môže skrátiť trvanie horúčavy.
  • Snažte sa schudnúť. Návaly horúčav môžu byť horšie u žien s nadváhou alebo obezitou. Nedávny výskum dokázal, že tento symptóm môže byť zmiernený schudnutím.

Vaginálne problémy a infekcie

V období menopauzy môžete pociťovať rôzne vaginálne problémy, napr. vaginálnu suchosť. Nízke hodnoty hormónu estrogénu môžu spôsobiť, že vaginálne tkanivo bude suchšie a tenšie. To zas môže zapríčiniť svrbenie, pálenie, bolesť a nepohodlie. Pohlavný styk môže byť bolestivejší a v jeho priebehu sa vám na vagíne môžu vytvoriť malé ranky, ktoré sú náchylné na sexuálne prenosné infekcie (STIs alebo STDs).

Čo môžete robiť?

  • Používať vaginálny zvlhčovač. Voľno predajné vaginálne zvlhčovače vám môžu pomôcť udržať vagínu zvlhčenú a zaručiť tak pohodlnejší pohlavný styk. Používa sa každých pár dní.
  • Vaginálny lubrikant. Pohodlnejší pohlavný styk vám môžu zaručiť aj voľno predajné vaginálne lubrikanty na báze vody. Používajú sa pred alebo počas pohlavného styku.
  • Požívať liečivá na predpis. S lekárom sa môžete porozprávať o ďalších spôsoboch liečby vaginálnej suchosti, napr. hormonálnej antikoncepcii, hormonálnej terapii, krémoch a géloch s estrogénom alebo krúžku, ktorý sa vkladá do pošvy. Prečítajte si viac o liečbe počas menopauzy . Všetky typy liečby so sebou nesú určité riziká, preto by ste sa mali porozprávať s vašim lekárom.

Nepravidelná menštruácia alebo krvácanie

Vaša menštruácia môže trvať viac alebo menej dní, než obvykle, a takisto môže byť slabšia alebo silnejšia. Vynechanie niekoľkých menštruácií nemusí hneď znamenať, že ste v perimenopauze, prechode do menopauzy.

Čo môžete robiť?

  • Navštívte doktora, aby ste sa uistili, že za vynechanými menštruáciami sa neskrýva iná príčina, napr. tehotenstvo alebo zdravotný problém.
  • Navštívte doktora aj v prípade, že po roku bez menštruácie sa u vás objavilo krvácanie (aj ak len vo forme škvŕn alebo bodiek). U žien, ktoré už prešli menopauzou môže byť takéto krvácanie znakom rakoviny alebo iného závažného problému.

Problémy so spánkom

Mnoho žien má počas menopauzy problémy so spánkom. Nízke hodnoty hormónu progesterónu spôsobujú ťažkosti so zaspávaním a problémy udržať sa v spánku. Kvôli nízkym hodnotám estrogénu môže žena pociťovať aj návaly horúčavy a nočné potenie. Niektoré ženy sa niekoľkokrát za noc zobúdzajú aj kvôli problémom s močením. Taktiež sa počas dňa môžete cítiť unavenejšia, než obvykle.

Čo môžete robiť?

  • Cvičte. Jednou z najlepších ciest ku kvalitnému spánku je pravidelná fyzická aktivita. Mali by ste však cvičiť v skorších hodinách, nakoľko cvičenie tesne pred spánkom vás môže len viac nabudiť. Ak ste aj počas života veľmi necvičili, fyzická aktivita vám počas menopauzy môže len pomôcť. Výskumy dokazujú, že cvičenia ako joga či naťahovanie môžu zmierniť aj návaly horúčav.
  • Pred spaním nejedzte, nefajčite a nepite alkohol. Tesne pred spaním sa vyhýbajte veľkým jedlám, alkoholu a fajčeniu. Vyhýbajte sa aj kofeínu po poludní.
  • Konzumujte teplé nápoje. Skúste pred spaním vypiť niečo teplé, napr. bezkofeínový čaj alebo mlieko.
  • Pred spánkom obmedzte čas pred obrazovkou. V čase, keď máte ísť spať, sa vyhnite používaniu mobilu, televízora alebo počítača, a to najmä vo vašej izbe / spálni. Jasné svetlo z obrazovky vášmu mozgu namiesto spánku signalizuje prebudenie.
  • Majte dobrá spánkové návyky. Udržiavajte svoju izbu tmavú a tichú. Snažte sa ju využívať len na spánok alebo sexuálny život.
  • Nespite počas dňa. Snažte sa ísť spať a vstávať v ten istý čas každý deň.
  • Precvičte svoj mozog. Ak sa v noci zobudíte a nemôžete zaspať, robte niečo relaxačné, až kým sa zas nezačnete cítiť ospalo.
  • Porozprávajte sa so svojím lekárom alebo zdravotnou sestrou. Prediskutujte vaše ťažkosti so spánkom, aby ste zistili, či sa nejedná o nejaký závažnejší problém. U niektorých žien sa totiž vyvinie spánkové apnoe alebo insomnia. Liečba spánkových problémov môže pomôcť zmierniť aj chronické bolesti.
  • Zvážte liečbu návalov horúčav. Ak vám návaly horúčavy spôsobujú ťažkosti so spánkom, porozprávajte sa s lekárom o možnej liečbe.
  • Liečte problémy s močovým mechúrom. V prípade močových problémov sa o liečbe porozprávajte so svojím lekárom. Močová inkontinencia nie je normálnou súčasťou starnutia. Prečítajte si o možnej liečbe.

Problémy s pamäťou

V období menopauzy môžete byť zábudlivá a mať problémy so sústredením. Tieto symptómy prežívajú až dve tretiny žien v perimenopauze. Treba povedať, že hormonálna terapia počas menopauzy nelieči a ani nefunguje ako prevencia voči chorobám pamäti a mozgu (napr. demencia alebo Alzheimerova choroba). V nedávnom výskume bol prezentovaný názor, že problémy s pamäťou sú spojené s depresiou a nedostatkom spánku, a nie s nízkymi hodnotami hormónu estrogénu.

Čo môžete robiť?

  • Doprajte si dostatok spánku a fyzickej aktivity, zdravo sa stravujte a nefajčite. Všetko toto môže vašu pamäť zlepšiť.
  • Zostaňte spoločensky aktívna. Zapojte sa do skupín alebo klubov, ktoré sa venujú aktivitám, ktoré máte radi. Môže sa jednať napr. o turistický klub alebo klub včelárov. Sociálna interakcia môže oddialiť problémy s pamäťou, vrátane zdravotných problémov ako demencia alebo Alzheimerova choroba.
  • Zostaňte mentálne aktívna. Posilniť pamäť a sústredenie môžete napríklad lúštením krížoviek, chodením na rôzne hodiny alebo učením sa nového jazyka.
  • Ak zábudlivosť a iné problémy s pamäťou ovplyvňujú váš každodenný život, porozprávajte sa so svojím lekárom.

Problémy s močením

U mnohých žien sa počas menopauzy vyvinú problémy s močením, pretože nízke hodnoty hormónu estrogénu môžu oslabiť močovú rúru. Niektorým ženám robí problém udržať moč, kým prídu na toaletu. Nazýva sa to urgentná inkontinencia moču. Moč vám môže uniknúť aj pri smiechu, kýchnutí alebo zakašľaní, vtedy sa to nazýva stresová inkontinencia moču. Mnohým ženám tento zdravotný problém narúša spánok, nakoľko musia v noci chodiť na toaletu. Problémy s močením nie sú normálnou súčasťou starnutia, vedia však byť liečené.

Čo môžete robiť?

  • Liečba močovej inkontinencie môže v závislosti od vážnosti a typu zahŕňať obmedzenie alebo vyhýbanie sa kofeínu, užívanie liekov, používanie špeciálnych zdravotných pomôcok, fyzickú terapiu alebo operáciu.
  • Ak máte problémy s únikom moču, môžete používať špeciálne vložky, močový uzáver (klobúčik) alebo pesar. Klobúčik (urethra cap) sa napasuje okolo močového otvoru. Je na opakované použitie. Pesar je okrúhly disk, ktorý sa vloží do vašej pošvy a slúži ako opora močového mechúra. Lekár vám pesar presne napasuje. Vybrať, umyť a znovu vložiť si ho môžete aj sami.
  • S doktorom sa porozprávajte o veciach, ktoré môžete na zlepšenie močovej inkontinencie praktizovať doma. Môže sa jednať napríklad o špeciálny typ cvičenia na svaly panvového dna, tzv. Kegelove cviky. Doktor vám taktiež môže navrhnúť chudnutie, nakoľko prebytočná váha tlačí na močový mechúr a okolité svaly.

Zmeny nálad

V období menopauzy sa môžete cítiť podráždene a mávať záchvaty plaču. Pravdepodobnosť, že budete mať tieto symptómy je vyššia, ak ste ich zažívali počas vašej menštruácie alebo ste mali popôrodnú depresiu. To však nie je podmienkou a zmeny nálad môžete počas menopauzy pociťovať aj v prípade, že ste nimi predtým netrpeli. Náladovosť môže byť v tomto období spojená aj so stresom, únavou alebo rodinnými záležitosťami. Treba povedať, že náladovosť nie je rovnaká ako depresia.

Čo môžete robiť?

  • Snažte sa spať 7 až 8 hodín.
  • Snažte sa byť aktívna. Zistite, aké aktivity môžete vykonávať.
  • Snažte sa nepreťažiť povinnosťami. Hľadajte pozitívne spôsoby, ako odbúrať stres.
  • Zapojte sa do online alebo reálnej podpornej skupiny žien, ktoré tiež prechádzajú menopauzou.
  • Porozprávajte sa so svojim doktorom o hormonálnej terapii, ktorá môže s miernou náladovosťou pomôcť. Všetky lieky však so sebou nesú určité riziká a táto terapia nie je výnimkou. Náladovosť počas menopauzy zvyčajne nie je rovnaká ako depresia. Depresia je iný, závažný zdravotný problém, ktorý vyžaduje liečbu.

Depresia a úzkosť

V období menopauzy existuje vyššie riziko, že budete mať stavy depresie alebo úzkosti. Môže to byť zavinené hormonálnymi zmenami, symptómami, alebo kombináciou oboch faktorov. Smútok a depresia môžu vyplývať zo straty plodnosti alebo zo zmien, ktoré sa udiali na vašom tele. Pokiaľ máte symptómy depresie a úzkosti, navštívte lekára. (https://www.womenshealth.gov/mental-health/mental-health-conditions/depression). Ten vám ako liečbu môže navrhnúť terapiu a lieky.

Čo môžete robiť?

  • Spánok. Doprajte si dostatok spánku. Väčšina dospelých ľudí potrebuje 7 až 8 hodín spánku každý deň. Jeho nedostatok je úzko spätý s depresiou.
  • Cvičenie. Snažte sa cvičiť aspoň 30 minút po väčšinu dní v týždni. Je dokázané, že cvičenie proti depresii pomáha. Tu môžete nájsť tipy ako byť aktívna.
  • Obmedzenie alkoholu. Ak požívate alkohol, snažte sa ho čo najviac obmedziť. Primerané množstvo alkoholu, ktoré môže žena vypiť je jeden drink za deň, a nie viac než sedem drinkov za týždeň. Za nadmerné pitie sa považuje 4 a viac drinkov naraz.
  • Vyhýbajte sa stresu. Snažte sa nenaložiť si toho na svoje plecia príliš veľa. Hľadajte pozitívne spôsoby, ktorými sa dá odbúrať každodenný stres. Vyskúšajte rôzne relaxačné techniky, čítanie kníh, trávenie času vonku, a iné zdravé aktivity.

Zmeny pocitov ohľadom sexuálneho života

Niektoré ženy sa ohľadom sexuality cítia po menopauze lepšie. Iné sa zas cítia menej vzrušené. Ak je pre vás kvôli suchšiemu a tenšiemu vaginálnemu tkanivu pohlavný styk nepohodlný a bolestivý, môžete oň mať menší záujem.

Čo môžete robiť?

  • Ak vám prekáža vaginálna suchosť, vyskúšajte voľno predajné alebo predpisové liečivá slúžiace na zlepšenie vaginálnej vlhkosti. Prečítajte si viac o menopauze a sexualite.
  • Niektoré ženy majú počas menopauzy menší záujem o pohlavný styk kvôli depresii, úzkosti alebo nedostatku spánku. Ak vás tieto symptómy obťažujú, porozprávajte sa so svojím lekárom o možnej liečbe.

Ako sa môžem o svojich symptómoch porozprávať s rodinou a priateľmi?

Mnohým ženám pomáha, že sa v období menopauzy môžu obrátiť na svoju rodinu a priateľov.

Ak máte ťažkosti s rozprávaním o menopauze:

  • Pamätajte si, že nie ste sama. V určitom veku prejde menopauzou každá žena.
  • Spomeňte, že máte problémy s určitými symptómami a chceli by ste sa o nich porozprávať.
  • Pýtajte sa otázky a hovorte o svojich skúsenostiach.

Rozhovor s rodinou alebo priateľmi vám môže pomôcť porozumieť tomu, ako vás menopauza ovplyvňuje. Môžu vám poskytnúť rôzne rady a tipy.

Kedy by som mala kvôli mojim symptómom navštíviť doktora?

Ak vás niektoré symptómy veľmi obťažujú, porozprávajte sa so svojím lekárom. Ohľadom liečby môžete prediskutovať:

  • Vaše symptómy a ako veľmi vás obťažujú.
  • Možné riziká v závislosti od vášho veku a zdravotného stavu.
  • Či ste už niekedy predtým podstúpili podobnú liečbu ako hormonálnu terapiu v menopauze.
  • Či je pre vás hormonálna terapia vhodnou liečbou, v závislosti od vašich minulých zdravotných problémov a rodinnej histórie.
  • Či ste už dosiahli postmenopauzu, a ak áno, kedy sa začala.
Autor: Dáša - Menštruačný-kalendár.sk
Dátum vytvorenia:
Dátum poslednej úpravy: 05.09.2018
Zdroj: https://www.womenshealth.gov/menopause/m...

Pomôž svojim kamarátkam!

Výpočet menštruácie a ovulácie

Zisti o koľko dní ti príde menštruácia a kedy začneš ovulovať.

menštruačný kalendár